logo-sociale-alliantie6

Het woord 'armoede' in verkiezingsprogramma's

rosaDe Rotterdamse Sociale Alliantie (RoSA) wilde weten in hoeverre de verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen aandacht besteden aan armoede. Het resultaat deelden ze met hun lezers in hun Nieuwsbrief nr. 153 van 17 februari 2021.

armoedeRoSA vroeg zich nieuwsgierig af hoe vaak het woord 'armoede' in partijprogramma valt en hoeveel bladzijden je naar rato zou moeten lezen om één maal het woord armoede tegen te komen. Voor dat laatste deelden ze het aantal pagina's van elk partijprogram door het aantal keren dat het woord 'armoede' voorkomt. Het antwoord: je zou ongeveer 4 pagina's in de programma's van GroenLinks en Christenunie moeten lezen en 5 pagina's bij de PvdA en de SP. En maar liefst 52 pagina's bij de PVV en 99 bij de VVD, waar het een behoorlijk zeldzaam begrip is.
Het is ook interessant en leuk om zelf na te doen, in RoSA's nieuwsbrief vind je alle links naar de partijprogramma's op een rij en dan even met zoekfunctie/Ctrl F 'armoede' intypen en erdoorheen vliegen. Dan zie je dat de VVD 'armoede' combineert met 'armoedevallen' en de PVV met 'energiearmoede' en dat bij de top 4 - GroenLinks, Christenunie, PvdA en SP - 'armoede' een eigen woord en een veelgenoemd fenomeen is.

Lees hier het artikel en alle interessante artikelen in de laatste Nieuwsbrief van Rosa.

Links naar verkiezingsprogramma's:

GL

Verkiezingsprogramma 2021

CU

Kiezen voor wat echt telt

SP

Stel een daad

PvdA

Plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland

Denk

DENK anders

SGP

In vertrouwen (let op: download)

CDA

Nu doorpakken

D66

Een nieuw begin

PvdD

Idealisme is het nieuwe realisme

50plus

De kracht van plus

FVD

Stem Nederland terug

PVV

Het gaat om u

VVD

Samen aan de slag

Afdrukken

Deel deze pagina via sociale media

logo armoede live 10jaarlater

logo initiatief nu

logo expeditie sociale cooperatie

Adres

Stimulansz
t.a.v. Ger Ramaekers / Sociale Alliantie
Postbus 2758
3500 GT Utrecht

mailadres2

Volg ons op sociale media