A | A | A
Sociale Alliantie
Home  
 
 
Home Trends Portretten Films Debatwijzer Voor Wie Bestellen Colofon

Trends

Trend 1
Stijgende Uitgaven
  Stijgende Uitgaven

Uitgeven is een dominante trek van onze samenleving ingesteld op consumptie en groei. Geeft de Nederlandse consument weinig uit, dan is de economie in mineur. Geeft de consument veel uit, dan gaat het goed met ons land. In deze uitgave-cultuur gaan de uitgaven niet zelden voor de inkomsten uit. Lees verder

Trend 2
Instabielere Inkomsten
 

Instabielere Inkomsten

De kloof tussen hoge en lage inkomens groeit. Een topbestuurder verdient in een week tijd meer dan een minimumloner in een heel jaar. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt ontstaan kleine McJobs. Bijvoorbeeld in de postbezorging, waar het minimumloon onder druk staat. Lees verder

Trend 3
Losser Samenleven
 

Losser Samenleven

Samenleven is minder vanzelfsprekend. Het aantal éénpersoonshuishouden groeit sterk. Contacten verlopen minder vanzelfsprekend en vereisen meer eigen initiatief en meer organisatie. Sommige mensen netwerken er lustig op los. Anderen valt dat zwaarder. Lees verder

Trend 4
Zelfontplooiing en zelfpresentatie
 

Zelfontplooiing en zelfpresentatie

Mensen volgen hun dromen. Want worden wat je zelf graag wilt, staat hoog in het vaandel. Dat hangt samen met de langetermijntrend individualisering. Niet de kerk, of de vakbond, of de vereniging is middelpunt van oriëntatie. De individuele mens zelf is het middelpunt. Je levensloop kun je plannen. Lees verder

Trend 5
Complexere organisatie
 

Complexere organisatie

Aanzienlijke kennis is nodig om producten te kopen, of juist niet te kopen. Aanbiedingen beloven een gratis laptop of telefoon, betalen kan met een muisklik. Het lijkt eenvoudig, maar erachter ligt een complexe betalingsregeling en mogelijk een schuldenval. Lees verder


 
Sociale Alliantie