Trend 1 : Stijgende Uitgaven
Uitgeven is een dominante trek van onze samenleving
ingesteld op consumptie en groei. Geeft de Nederlandse consument
weinig uit, dan is de economie in mineur. Geeft de consument veel
uit, dan gaat het goed met ons land. In deze uitgave-cultuur gaan
de uitgaven niet zelden voor de inkomsten uit. Stijgende Uitgaven
is daarom de eerste trend in Armoede Live!
Als je rondkomt van weinig inkomen zijn basisuitgaven
belangrijk. En de basisuitgaven stijgen. Met name woonkosten, energiekosten
en communicatiekosten lopen op. Veel apparaten zijn weliswaar goedkoper
geworden, maar slurpen energie. En energie kost geld. Bellen per
minuut is goedkoper, maar er wordt meer gebeld. Twee op de drie
jongeren hebben schulden. De kosten voor recreatie en vervoer stijgen.
|
|
|
|
|
|
Rianne heeft het vermoeidheidssyndroom CVS. Ze is alleenstaand,
leeft sinds zeven jaar van een bijstandsuitkering en heeft
een zoon van 18. Langer dan twee uur per dag werken gaat
niet, maar Rianne zit niet stil.
“Je
loopt altijd te rekenen” |
|
Rianne maakte zich een andere levensinstelling eigen.
Voor haar scheiding en ziekte ging ze op wintersportvakantie
en uit eten. Nu is ze voltijd manager van haar huishouden
en leeft met haar zoon van 70 euro per week. Dat het bruingoed
goedkoper wordt, maakt haar niet uit. Het gaat haar om
het eten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
”Achtergelaten
met hoge telefoonrekeningen” |
|
Hennie ging op haar zeventiende werken in de fabriek.
Haar geld moest ze vroeger thuis afgeven. Door haar ex-man
en haar dochter kwam ze in de schulden. Ze woont nu samen
met Jan. Hennie heeft altijd veel weggegeven.
Hennie leeft samen met Jan
al jaren van 70 euro per week. Een pak wasmiddel is een
grote uitgave in haar weekbudget. En voor kleding en schoenen
moet ze sparen. “Het is onze eigen schuld, maar
ook weer niet”, zegt ze.
|
|
|
|